Markedsføring
Markedsføringsarbeidet inngår som en del av produksjonsprosessen, og krever planlegging og en del av den tiden og kapasiteten dere har tilgjengelig. Markedsføringsarbeid kan innbefatte: billettsalg, publikumsarbeid, sponsorarbeid, visuelt arbeid med plakater og program, synlighetsarbeid gjennom sosiale media, intervjuer, stunts, salg av merch. Det er opp til gruppen hva og hvordan dere vil gjøre ting, men AT noe må gjøres, er udiskutabelt.
Planlegging først
En måte å arbeide på er å bruke mye tid til planlegging i starten. Når markedsføringsarbeidet og prosessen fram er planlagt, blir innspurten enklere. Dette gjør at dere i større grad kan konsentrere dere om innsalg av billetter til publikum. I en slik prosess må PR- gruppa involveres på et tidlig tidspunkt i produksjonen. Dato og tidspunkter for forestillingene bestemmes tidlig.
Veien blir til mens vi går
Den andre måten å arbeide på, er at planoppgavene og det praktiske arbeidet gjøres samtidig. Avgjørelser og avklaringer blir da tatt underveis i prosessen. Dette kan være utfordrende rett før premieren, fordi da er de fleste opptatt av sine egne oppgaver, og har ikke tid til planlegging. Denne arbeidsmåten krever at dere har nok folk med energi og tid, helt til dere er i mål.
Basert på kurs av KEYFUTURE ved Christina Molander.