Teatertips: Farser og komedier
Tipsene fra Iren Reppen ble publisert i HATS-Magasinet No. 1/2013, men er like aktuelle i dag!
Den spanske flue og Boing boing er farser der timingen ligger i inn-og-ut-av-dører i riktig/feil øyeblikk. Alle rollene er krevende, men man slipper ikke unna at én rolle ofte er den røde tråden. Det er lurt å tenke at man legger inn referanser til lokale forhold i teksten, fordi komedie handler om gjenkjennelse. Knut Nærum har skrevet en parodi på en krimfortelling Mord over en lav sko. Med høyt tempo og elleville ideer kan denne teksten bli både spennende og morsom! Den krever at teatergruppen ikke er for konvensjonell, men tør å kaste seg utpå typetegningene. Teksten er samtidig en parodi på farse som form. Disse manusene krever at utøverne øver rytme og fart. Om dette ikke er styrken til laget ditt, kan dere kanskje velge en komedie, og da kan man jo kanskje kaset seg på Moliere eller Holberg? Komedier som Lærde Damer, Den Stundesløse og Erasmus Montanus er flotte å bryne seg på! Alle disse krever gode oversettelser, og jeg tror Det Norske Teatret har mye på nynorsk som lett overføres til nordnorsk. Jeg anbefaler alle teaterlag å velge materiale både demokratisk, ut fra hva dere vil si noe om, og ut fra hvem dere er og hva dere er gode på. Amatørteatre som fyller et behov på sitt hjemsted er jo det aller gøyeste å være med på! Husk, i teater er man aldri ferdig utlært, i teater er alt mulig og ingenting er riktig eller galt. Bare mer eller mindre funksjonelt. Hovedregelen er å være nysgjerrig på hverandre. Teaterprøver kan gjøre at man finner sterke sider ved seg selv om andre som man ikke visste om. Når du kaster deg ut i karakteren din, er det ikke du selv som har skylda om du gjør noe dumt. Er ikke det herlig?
KOMEDIE
En komedie er et skuespill som i motsetning til tragedien har en lykkelig slutt. Komedien er en av det europeiske teaters urformer, og var i antikkens Hellas sidestilt med tragedien, men sunder Romerriket var teaterets hovedform. En komedie er alltid et skuespill med en handlingstråd, og må ikke forveksles med revyen. (Svend Erik Løken Larsen og Hans H. Skei, www.snl.no)
FARSE
En utviklingslinje av komedien, en ekstrem form for komedie. der latteren ofte er bundet til en grovkornet folkelig humor, med typefigurer, situasjons-og lytekomikk, ofte med de mest innviklede og usannsynlige intriger. Fra begynnelsen av 1970-årene og fremover har formen først og fremst vært forbundet med Dario Fos politiske farseteater (Knut Ove Arntzen, www.snl.no)